Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen ouders
  • Home
  • Wie zijn wij
    • Identiteit
    • Team
    • MR
    • OR
    • Bestuur
    • Raad van toezicht
  • Een wereldplek om te groeien
    • Ons onderwijs
    • Schoolgids
    • Wij doen zo!
    • Passend onderwijs
    • Adviesprocedure Voortgezet onderwijs
    • Protocollen
    • Start in groep 1-2
  • Nieuws en agenda
    • Nieuws
    • Agenda
    • Vakanties en vrije dagen
    • Herinrichting schoolplein
  • Ouders
    • Schooltijden
    • BSO
    • Sport
    • Overblijf
    • Vrijwillige Ouderbijdrage
    • Vereniging
    • Aanmelden
  • Werken bij
    • Vacatures
  • Contact

Passend onderwijs

Met ingang van 1 augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs van start gegaan. De meeste kinderen hebben bij het leren in meer of mindere mate hulp nodig. Binnen passend onderwijs wordt voor die hulp de term ondersteuning gebruikt. De samenwerkingsverbanden voor passend onderwijs moeten er voor zorgen dat voor ieder kind de juiste en de beste ondersteuning beschikbaar is. Omdat de ondersteuning  dagelijks in de scholen plaatsvindt werken de samenwerkingsverbanden intensief met de scholen samen. De wet passend onderwijs gaat er van uit dat passend onderwijs voor ieder kind bij de school begint. De school is verantwoordelijk om voor elke leerling een goede onderwijsplek te bieden. Dit heet zorgplicht.

Een belangrijk kenmerk voor passend onderwijs is de samenwerking van school en ouders met externe partijen. In één zin: passend onderwijs kijkt vooral naar de mogelijkheden van het kind en laat ouders, school en anderen samen optrekken om de talenten van dat kind te laten opbloeien.

Passend onderwijs op onze school

Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel (SOP). In het SOP hebben we als school beschreven hoe de ondersteuning aan leerlingen binnen de school is georganiseerd. Deze ondersteuning bestaat uit twee delen: de basisondersteuning van de school en de extra ondersteuning die een school biedt voor leerlingen die meer nodig hebben. Deze ondersteuning wordt geboden in samenwerking met het samenwerkingsverband. Onze school is onderdeel van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). SPPOH ondersteunt scholen bij het vormgeven van passend onderwijs in Haaglanden. Zie ook de infographic hiernaast of bezoek de website van SPPOH www.sppoh.nl.

Ondersteuning binnen de Willem de Zwijgerschool

Het is ons streven om zo goed mogelijk onderwijs te geven. We denken daarbij vanuit de mogelijkheden van onze leerlingen en helpen hen die mogelijkheden te benutten. Die hulp bij het leren noemen we ‘ondersteuning’.

Soms signaleren de leerkracht en/of de ouders dat de ontwikkeling van een kind niet naar verwachting verloopt. In zo’n situatie willen we met de ouders overleggen. De leerkracht kan daarbij hulp inroepen van de coördinatoren van onze school.

Voor de groepen 1-2: Neelke Hoekstra 
Voor de groepen 3-5: Tessa Romein
Voor de groepen 6-8: Manon Hoekstra

Ondersteuningsroute

 

Basisondersteuning

Onze school heeft een ondersteuningsprofiel opgesteld. Het profiel beschrijft wat onze school op het gebied van ondersteuning kan bieden. Alle scholen binnen het samenwerkingsverband hebben afspraken gemaakt over het niveau van de basisondersteuning in de scholen. Iedere school biedt deze basisondersteuning. Dat houdt in dat elke school haar basiskwaliteit op orde heeft, het dagelijks handelen altijd op de leerling afstemt (handelingsgericht werken), een interne ondersteuningsstructuur heeft en een stevig aantal preventieve en licht curatieve interventies kan uitvoeren.

Voor onze school geldt dat de basisondersteuning goed en planmatig wordt vormgegeven. Wij houden rekening met verschillen in de ontwikkeling van kinderen door opbrengst- en handelingsgericht te werken waarbij het uitgangspunt is om het aanbod in de klassen te richten op drie niveaus; kinderen die gedijen bij de reguliere instructie en verwerking, kinderen die hierbij extra aandacht nodig hebben en kinderen die extra uitdaging nodig hebben.

Belangrijk is te weten dat onze school staat voor kwalitatief goed onderwijs. Wij streven er naar om in overleg met de ouders van onze leerlingen tot goed onderwijs en een optimale ondersteuning van onze leerlingen te komen. Wanneer het, ondanks alle inspanningen, niet lukt om tot een gezamenlijk plan voor de leerling te komen, kunt u de school altijd vragen contact op te nemen met het samenwerkingsverband.

Samen met de adviseur van SPPOH kan dan besproken worden hoe er een bij de leerling passend plan kan worden gemaakt.

Infographic schoolondersteuningsprofiel 2022

Extra ondersteuning

Voor sommige leerlingen is meer nodig dan basisondersteuning. Dat noemen we extra ondersteuning. Onze school biedt extra ondersteuning. Wij bieden door de inzet van remedial teachers en een onderwijsassistent begeleiding aan kinderen die zijn gebaad bij extra begeleiding zowel binnen als buiten de klas.

De leerkrachten als onderwijsprofessionals bepalen in overleg met de coördinatoren en de directie welke leerlingen in aanmerking komen voor remedial teaching buiten de klas. Het komende schooljaar maken we een onderscheid tussen kortdurende (een periode van 6-8 weken) en langdurende (periode van een half jaar) RT. Wanneer u kind RT buiten de klas krijgt wordt u door de remedial teacher per e-mail geïnformeerd. Wanneer u kind een korte periode RT volgt krijgt uw kind wekelijks RT huiswerk mee. Graag zouden we u vragen uw kind te begeleiden in het maken van dit huiswerk.

Bovendien wordt aan leerlingen waarvan blijkt dat zij niet genoeg worden uitgedaagd in de vorm van diverse projecten (buiten de klas) extra uitdaging geboden. Het afgelopen jaar was er bijvoorbeeld  aandacht voor Spaans, Chinees, schaken en uitdagend rekenen.

Met andere scholen binnen het samenwerkingsverband zorgen we ervoor dat voor ieder kind de juiste extra ondersteuning beschikbaar is. Dat kan door ambulante begeleiding bij ons op school (een arrangement) of (tijdelijke) plaatsing op een andere school. Aan de inzet van extra ondersteuning gaat overleg vooraf met de ouders en andere deskundigen. We zoeken daarbij zoveel mogelijk de samenwerking met het centrum voor jeugd & gezin (CJG) in ons werkgebied en worden waar nodig geadviseerd door externen. Voor kinderen waarbij het vermoeden bestaat dat zij dyslectisch zijn volgen wij ons protocol.

De school beschikt over deskundigheid op het gebied van dyslexie, taal/spraak, rekenen/wiskunde, SOVA/ Faalangst en hoogbegaafdheid.

Wie zijn wij Identiteit Team MR OR Bestuur Raad van toezicht
Een wereldplek om te groeien Ons onderwijs Schoolgids Wij doen zo! Passend onderwijs Adviesprocedure Voortgezet onderwijs Protocollen Start in groep 1-2
Nieuws en agenda Nieuws Agenda Vakanties en vrije dagen Herinrichting schoolplein
Ouders Schooltijden BSO Sport Overblijf Vrijwillige Ouderbijdrage Vereniging Aanmelden
Werken bij Vacatures
Contact

Contactgegevens

Gentsestraat 124, 2587 HZ Den Haag
t.n.v. Vereniging Willem de Zwijgerschool

070 355 7484

administratie@wdzscheveningen.nl

Directeur-bestuurder: Olga van den Born

Inloggen Social Schools Vacatures Team Aanmelden

KVK: 40410687 

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools